Sunday 24 August 2014

Hotel Malaysia Penang

 Salam

Baru-baru ni cherry & en tomato bercuti ke utara. Kebetulan dua-dua pun dah lama tak bercuti. Raya hari tu en tomato sebok ngan keje, jadi ni kira ganti cuti raya lah ni.

Khamis 19/8/2014 dalam pukul 9 pagi cherry & en tomato bertolak ke penang. Singgah RTC Ipoh untuk lunch then bershopping buah-buahan di R&R Bukit Gantang. Cherry beli mempelam je untuk makan-makan di hotel bila sampai nanti.

Dalam pukul 1 tengahari kami sampai di Hotel Malaysia,Penang. Hotel ni betul-betul di tengah bandar Georgetown, bersebelahan Hotel Continental dan dekat dengan kedai Sup Hameed. 

Hotel Malaysia ni kecil sahaja, dalam 10 tingkat. Hotelnya biasa sahaja jika nak banding dengan hotel-hotel lain di bandar georgetown, dari luar pun memang nampak macam hotel murah. 

Tapi apa yang membuat cherry suka stay kat sini adalah dia dekat dengan tempat makan yang popular seperti sup hameed dan nasi kandar line clear, boleh jalan kaki je. Even nak gi chowrasta beli jeruk Pak Ali pun boleh jalan kaki je (dalam 10-15 minit berjalan kaki). Kalau mahu makan fastfood, subway pun tak jauh dari hotel ni, jalan kaki beberapa minit je dah sampai.

 Jika bosan makanan mamak, betul-betul berhadapan dengan hotel ada sebuah Restoran menjual makanan melayu. Sebelah malam selepas sampai di hotel Malaysia, Cherry & en tomato pegi makan kat restoran tu. Restoran melayu ni menjual makanan panas seperti tom yam, paprik, nasi goreng & sbgnya. Harga makanan tidaklah berapa mahal jika dibandingkan dengan kedai-kedai mamak di georgetown. Keadaan kedai pun bersih. 

Bila chery tanya adik yang ambik order di restoran melayu ni, adik tu cakap restoran tu buka dari 2 petang sehingga 2 pagi. Jadi kalau lapa tengah-tengah malam bolehlah jamu selera di sini. Kami order nasi putih, tom yam campur, daging paprik, telur dadar & minuman. Harga semuanya RM 17 je.

Selain daripada tu, di bawah Hotel Malaysia ada kedai 24 jam jadi kalau emergency malam-malam bolehlah turun pergi kedai tu. 

Berkenaan bilik pulak, hotel ni dah renovate bilik-bilik dia. Jadi keadaan dan peralatan bilik memang baru dan kemas. Sebahagian bilik air berdinding kaca, termasuk pintu bilik air. Lantai pun ditukar baru dan dipasang semua kayu. Katil pun selesa. Untuk harga yang dibayar (RM 160++ semalam) cherry rasa Hotel Malaysia ni memang amat berbaloi.

Walaupun parking untuk hotel guest disediakan, yang tak berapa best tentang hotel ni adalah parking dia tak banyak. Jadi bila dah dapat parking kereta tu, make sure tak keluar ke mana2 lagi., kalau nak keluar jugak jalan kaki jelah,he3. Berkenaan keselamatan kereta yang diparking pula, hotel ada sediakan guard di tempat parking jadi cherry memang tak risau nak park kereta kat tempat parking yang disediakan.

Lagi satu yang tak best adalah makanan breakfast dia. Makanan yang disediakan sangatlah simple & rasa pun tak berapa sedap. 2 hari cherry duduk kat sini, menu dia sama je : nasi goreng, mee/bihun/maggi goreng, hotdog/nugget, roti, salad & bubur. Counter untuk telur tak ada, jadi telur mata & telur dadar dah digoreng siap-siap. Bila makan, telur dah sejuk sebab dah lama digoreng.

Channel tv boleh tahan (dalam 10 channel tak silap) & wi-fi disediakan sehingga ke dalam bilik. Toiletries yang disediakan hanyalah tuala, sabun & shower cap. Iron tak disediakan jadi perlu request dari housekeeping.

Rating cherry untuk hotel malaysia adalah seperti berikut:

Bilik : 7.5/10
Chanel tv : 6.5/10
Tandas : 7/10
Sarapan : 4/10
Reception & lobi : 7/10
Parking : 5/10

No comments:

Post a Comment