Thursday 2 August 2012

Bazar Ramadhan Dewan Jubli Intan, Muar


Salam

2 hari lepas saya ke Muar atas urusan kerja, jadi dapur tak berasaplah, hehe... Sampai hotel awal jugak jadi decide nak pergi survey bazar ramadan dekat area lapangan letak kereta Dewan Jubli Intan, Muor (panggilan orang sini untuk Muar).

Saya pusing satu bazar petang tu sebab nak cari makanan tempatan yang tak terdapat kat bazar Putrajaya, saje nak tukar selera tapi saya dapati kebanyakan makanan yang dijual di bazar kat Dewan Jubli Intan ni lebih kurang sama je dengan bazar-bazar ramadan yang lain, cuma yang bestnye bermacam-macam jenis asam pedas ada dijual (dan harga pun agak reasonable), telan air liur gakla tengok...

Pelbagai Air Katira


Pusing punya pusing, saya pun menapau murtabak singapore, nasi ambang, crispy crab popia dan popia goreng sambal balik ke hotel. Nasi ambang yang saya beli boleh tahan rasa die, tapi murtabak singapore dalamnye tepung sahaja, isi langsung tak da, dah rasa macam roti canai pulak bile saya makan, sedangkan time saya pegi Singapore dulu makan murtabak singapore bukan main isi padat dan sedap. Lepas ni terus ban murtabak singapore yang jual kat bazar ramadan Muor, huhu.


Murtabak Singapore

Crispy Crab Popia & Popia Sambal

12 comments:

  1. Menarik betul air katira yang dijual, bermacam-macam jenis...

    ReplyDelete
  2. tak pernah makan crispy crab popia, boleh jadi menu utk berbuka ni :)

    ReplyDelete
  3. tak pernah rasa air katira, ramai org ckp sedap

    ReplyDelete
  4. memang sedap tp tengok org yang buat..

    ReplyDelete
  5. zara: memang boleh jadi menu berbuka yang sedap, cicah sos pun dah ok

    ReplyDelete
  6. ruys : mmg btol, kalo buat x btol mmg x jadi & x sdap...

    nora : dlm popia tu inti crab ke? rsipi yg mnarik ni...

    ReplyDelete
  7. lama dah tak buat popia goreng, idea letakkan isi ketam ni nampak sedap juga, tq ye dik berkongsi idea

    ReplyDelete
  8. Nak cari murtabak singapore yg sedap kat sini mmg susah, lebih-lebih lagi kalau di bazar, mmg tak berapa sedap dik. Akak kalau teringin sangat ajak je suami ke Restoran JD Murtabak Singapore di Muar sbb kebetulan tak jauh dari rumah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang kak, murtabak yg saya beli di bazar rase tepung je. Tak tahu pulak di Muar ada kedai murtabak singapore sedap. Nanti insyallah kalau ke Muar sy akan pi makan kat kedai yg akak cakap tu ye

      Delete
  9. kak zaharah: popia yg saya beli di bazar ramadan muar tu cuma taruk crab stick & sayur je dalam dia, tapi kalau akak nak guna isi ketam mesti lg sedap sbb isi ketam manis

    ReplyDelete
  10. anak desa: kedai cuma taruk inti crab stick kalau anak desa nak guna isi ketam betul rasanya lebih baik & sedap....

    ReplyDelete
  11. btol tu kak nora cherry, kalo tarok isi ketam bsama ngn carot, timun & tauge mst lbh sdap, zara msih x sempt cube lg resipi ni, tp mmg akn dicuba jgk sbb menarik :)

    ReplyDelete