Saturday 22 September 2012

Grilled tomato sandwich

Grilled tomato salad

Salam

Pagi tadi saya dan suami pergi bersenam di taman berdekatan rumah. Sebelum ni suami mengadu sakit dada dan sesak nafas, and since kami dapat tahu simptom-simptom tu adalah merupakan antara tanda-tanda awal masalah jantung, kami pun pergi hospital last week buat check-up. Bila buat check-up, doktor maklumkan jantung suami sihat, sakit dada tu cuma akibat kurang bersenam je. Alhamdulillah, saya betul-betul risau sebab dalam beberapa minggu jugakla suami mengadu sakit dada dan sesak nafas.

Lepas balik dari hospital, saya cakap dengan suami yang kita kena rajin exercise dan jaga makan. So sekarang ni saya dan suami sedang melatih diri untuk exercise dengan regular and at the same time jaga makan. Memang susah nak start exercise, saya dan suami asyik postpone je, tapi bila fikirkan nasihat doktor, saya dan suami paksa diri dan cuba dengan senaman yang ringan-ringan. Saya harap rakan-rakan di luar sana pun dapat rajin-rajinkan diri bersenam juga, insyallah diharap kita sama-sama sihat dan ceria :). Di sini saya kongsikan resipi sihat (tapi sedap) untuk rakan-rakan mencubanya.
 
Bahan-bahan:
  • 2 keping roti (saya guna wholemeal)
  • 1 biji tomato
  • 1 keping daun salad (saya guna butterhead salad)
  • Lada hitam (Ditumbuk atau dikisar. Nak guna yang dah siap diproses di pasaraya pun boleh)
  • 1 keping cheddar cheese
  • Butter/mentega

Cara-cara:
  1. Sapukan butter pada roti dan dibakar. 
  2. Hiris tomato (sederhana tebal) dan letakkan lada hitam di atasnya. Bakar tomato di atas grilling pan. 
  3. Lapiskan daun salad, cheese dan tomato di atas roti. Sedia untuk dihidangkan. 

No comments:

Post a Comment